Jerome Corsi

Birther loses lawsuit

A judge tosses Jerome Corsi's case against Esquire magazine


Alex Seitz-Wald
June 6, 2012 10:55PM (UTC)

The brave American heroes seeking the truth about Barack Obama’s birth certificate have been on a roll lately, despite being totally wrong about everything they believe.

“Birther Queen” Orly Taitz had a surprisingly strong fifth place showing in yesterday’s California Senate primary, where she captured 130,000 votes. Things in the Golden State are also looking good for “birthermercial” star Gary Kreep, who has a razor thin lead for a judgeship in San Diego County. Meanwhile, reality TV star Donald Trump continues his campaign.

Advertisement:

But the movement hit a minor snag today when a court threw out a lawsuit filed by Jerome Corsi, the self-styled intellectual of the bunch, against Esquire, which had published a satirical blog post about him. Corsi, who also provided the “intellectual” thrust behind the swift boating of John Kerry in 2004, sued the men’s magazine, along with Hearst, and blog author Mark Warren for a comically long list of alleged indiscretions that included defamation, false light, invasion of privacy, tortious interference with business relations, Lanham Act violations and misappropriation. He demanded a sum of $120 million.

The offense? Warren published a satirical news item claiming that Corsi and his publisher had pulled all 200,000 copies of his book from shelves and planned to pulp them and offer a refund to buyers, since Obama had released his long-form birth certificate just a month before.

The post was legitimately confusing to reasonable people, as it read like a real news item and came at first without a disclosure. Later, Warren updated to note, “for those who didn't figure it out yet, and the many on Twitter for whom it took a while: We committed satire.”

Corsi and Joseph Farah, the publisher of the book and the birther website WorldNetDaily, said they were contacted by "all of the big news agencies across this country” and demand justice.

Unfortunately for them,  U.S. District Court Judge Rosemary Collyer dismissed the suit, writing, “Satire such as the Blog Post is protected speech under the First Amendment,” Courthouse News reports today. (It’s unclear if her capitalization of “blog post” was also intended as satire.)


Alex Seitz-Wald

MORE FROM Alex Seitz-WaldLIKE Alex Seitz-Wald

Related Topics ------------------------------------------

Birthers

BROWSE SALON.COM
COMPLETELY AD FREE,
FOR THE NEXT HOUR

Read Now, Pay Later - no upfront
registration for 1-Hour Access

Click Here
7-Day Access and Monthly
Subscriptions also available
No tracking or personal data collection
beyond name and email address

•••


Fearless journalism
in your inbox every day

Sign up for our free newsletter

• • •