Al Jazeera English newsroom (Wikimedia/Wittylama)

Time Warner drops Current after Al Jazeera deal

Al Jazeera's struggle to reach U.S. homes meets another setback after major deal to buy Gore's network goes through


--

Shares

Natasha Lennard
January 3, 2013 8:57PM (UTC)

Al Jazeera this week purchased Al Gore's cable network Current TV in what the New York Times' Brian Stelter called "a coming of age moment" for the Qatar-funded network in the United States. By buying Current, Al Jazeera seemed set to establish itself in the U.S. after struggling for years to gain purchase in unreceptive markets outside of New York and Washington.

However, hours after the estimated $500 million deal was made, Time Warner Cable announced that it would no longer carry the Current channel, and thus Al Jazeera's new channel Al Jazeera America would not be distributed by the cable provider. Although the Current deal will still bring Al Jazeera into around 40 million American homes, the Time Warner move constituted a considerable blow for the globally respected network -- Time Warner Cable reaches 12 million homes.

Advertisement:

As HuffPo's Michael Calderone reported:

Joel Hyatt, who co-founded Current TV with former Vice President Al Gore, told staff in a Wednesday night memo that Time Warner Cable "did not consent to the sale to Al Jazeera."

"Consequently, Current will no longer be carried on TWC," Hyatt wrote. "This is unfortunate, but I am confident that Al Jazeera America will earn significant additional carriage in the months and years ahead."

Commentators have been swift to decry Time Warner's move. The HuffPo banner leading to Calderone's report read "gutless," while founding director of the Knight Center for Digital Media Entrepreneurship at Arizona State University Dan Gilmor said the cable company showed "abject political and journalistic cowardice."

However, a Time Warner spokesperson told Calderone that although there was no plan to distribute Al Jazeera America "at this time," the company has "an agreement" with Al Jazeera.

As Stelter pointed out following news of the Current purchase, Al Jazeera has long struggled to establish a U.S. voice despite its stellar global reputation:

A decade ago, Al Jazeera’s flagship Arabic-language channel was reviled by American politicians for showing videotapes from Al Qaeda members and sympathizers...

With a handful of exceptions (including New York City and Washington), American cable and satellite distributors have mostly refused to carry Al Jazeera English since its inception in 2006. While the television sets of White House officials and lawmakers were tuned to the channel during the Arab Spring in 2011, ordinary Americans who wanted to watch had to find a live stream on the Internet.

To change that, Al Jazeera lobbied distributors and asked supporters to write letters to the distributors — but accomplished next to nothing.

Instead of just using Current's network platform to stream Al Jazeera English, Al Jazeera America will be a whole new channel. Around 60 percent of the programming will be produced in the United States, while the remaining 40 percent will come from Al Jazeera English.


Natasha Lennard

Natasha Lennard is an assistant news editor at Salon, covering non-electoral politics, general news and rabble-rousing. Follow her on Twitter @natashalennard, email nlennard@salon.com.

MORE FROM Natasha LennardFOLLOW natashalennardLIKE Natasha Lennard

Related Topics ------------------------------------------

Al Jazeera Cable News Current Tv Media Criticism Time Warner

BROWSE SALON.COM
COMPLETELY AD FREE,
FOR THE NEXT HOUR

Read Now, Pay Later - no upfront
registration for 1-Hour Access

Click Here
7-Day Access and Monthly
Subscriptions also available
No tracking or personal data collection
beyond name and email address

•••


Fearless journalism
in your inbox every day

Sign up for our free newsletter

• • •