(AP/Rick Bowmer)

"It's an utter lie": Glenn Greenwald slams Rupert Murdoch-owned paper's Edward Snowden smear

Investigative journalist fires back after Sunday Times of London goes after his partner and NSA whistle-blower


Sophia Tesfaye
June 16, 2015 12:39AM (UTC)

The Rupert Murdoch-owned Sunday Times of London quietly vanished key details in an otherwise baseless report that relied on anonymous sources to claim that Russia and China "have cracked the top-secret cache of files stolen by the fugitive US whistleblower Edward Snowden, forcing MI6 to pull agents out of live operations in hostile countries."

The Sun Times attacked Edward Snowden for having "betrayed British spies" and accused the former contractor of having "blood on his hands," citing anonymous government officials to claim that Snowden's revelation led to Russia and China gaining access to more than 100,000 encrypted files despite an official at Prime Minister David Cameron's office telling the Sun Times that there was "no evidence of anyone being harmed."

Advertisement:

Glenn Greenwald of the Intercept first noted the sensationalist headline and story in the June 14 edition of the Sun Times. Citing many unnamed British government officials, the report purported that David Miranda, Greenwald's partner, “was seized at Heathrow in 2013 in possession of 58,000 ‘highly classified’ intelligence documents after visiting Snowden in Moscow”.

But as Greenwald makes clear, Miranda was never even in Moscow:

It’s an utter lie. David did not visit Snowden in Moscow before being detained. As of the time he was detained in Heathrow, David had never been to Moscow and had never met Snowden. The only city David visited on that trip before being detained was Berlin, where he stayed in the apartment of Laura Poitras.

The Sunday Times “journalists” printed an outright fabrication in order to support their key point: that Snowden had files with him in Moscow. This is the only “fact” included in their story that suggests Snowden had files with him when he left Hong Kong, and it’s completely, demonstrably false

However, as Greenwald discovered, that reference to Miranda and a supposed detention were later deleted from the online version.

A spokesperson for the Sunday Times finally admitted that “there was an error in the copy regarding Miranda traveling from Moscow, which was amended in the online article as soon as it was pointed out and there will be a correction in this Sunday’s edition.”

That same erroneous bit of reporting appeared in the UK's Daily Mail last September only to be quietly removed today following the controversy surrounding the Sunday Times report.

Sunday Times reporter Tom Harper appeared on CNN to defend the report but only seemed to dig an even dipper hole, admitting that the Sun Times did not know how, exactly, the documents were reportedly breached, "we just publish what we believe to be the position of the British government at the moment.”

Advertisement:

Greenwald slammed "propagandists," and other media outlets who he claimed had "mindlessly repeated" the Sun Times report, telling CNN that the Sunday Times report is "the kind of reporting that has single-handedly destroyed the credibility of journalism around the world."


Sophia Tesfaye

Sophia Tesfaye is Salon's Deputy Politics Editor and resides in Washington, D.C. You can find her on Twitter at @SophiaTesfaye.

MORE FROM Sophia TesfayeFOLLOW @SophiaTesfaye

BROWSE SALON.COM
COMPLETELY AD FREE,
FOR THE NEXT HOUR

Read Now, Pay Later - no upfront
registration for 1-Hour Access

Click Here
7-Day Access and Monthly
Subscriptions also available
No tracking or personal data collection
beyond name and email address

•••


Fearless journalism
in your inbox every day

Sign up for our free newsletter

• • •